Category: Nákupy

Jak si vytvořit zdravý a rozumný nákupní seznam


Chcete se pustit do zdravého životního stylu, ale informace, které nacházíte na internetu se liší natolik, že nevíte, co kupovat a co ne. Někdy články s radami vycházejí z jiné země a obsahují tak potraviny, které u nás neseženete, nebo stojí hodně peněz.
srdce ze zrní.jpg 
Co je pro vás zdravé
V první řadě si stanovte svůj cíl. Chcete zhubnout na váze, nebo zařadit více zeleniny a ovoce, abyste se cítili lépe? Můžete snížit obsah cukru a bílé mouky. Zahrnout do svého jídelníčku více ryb a omezit konzumaci červeného masa. Rozhodnutí záleží na vás.
vozík před lednicí.jpg 
Začněte postupně a experimentujte
Jezení zdravě se nerovná mučení, proto začněte postupně, abyste zjistili, co vám vyhovuje. Pro začátek zkuste nakoupit pár kousků zeleniny, kterou normálně nepoužíváte a na internetu si vyhledejte, jak ji chutně připravit. Zdravá kuchyni je o pestrosti, na místo rýže a těstovin vyzkoušejte quinou (merlík čilský), jáhly nebo cizrnu. Běžné přílohy zkuste nahradit celozrnnými variantami, které mají nižší glykemický index, to znamená, že vás zasytí na delší dobu.
 
Finanční stránka
Pokud nechcete utratit za váš nákup celou výplatu, či pokud máte omezený rozpočet, zde je pár rad, které vám pomohou nákup zvládnout finančně.
·         Sezónní potraviny: Co se týče ovoce a zeleniny, snažte se vaše vaření uzpůsobit ročnímu období. V zimě vás kilo jahod vyjde o hodně dráž než během léta.
·         Sledujte akce: Je potravina, kterou kupujete v akci? Pokud je trvanlivá (konzervy, přílohy), nakupte si jí do zásoby, popřípadě ovoce a zeleninu můžete zavařit/zamrazit. Zároveň si občas můžete dopřát další ovoce a zeleninu, která je jinak dražší, a zpestřit tak svůj jídelníček.
·         Kupujte jen to, co víte, že vám chutná a že sníte. Nekupujte větší množství ovoce, zeleniny a masa, než jste schopni spotřebovat, přebytek pak většinou končí v koši.
 avokádo a zelenina.jpg
Dopřejte si nějakou odměnu
Nebojte se do nákupního košíku vložit i nějakou dobrůtku. I dobroty mají své zdravější varianty. Místo mléčné čokolády šáhněte po hořké s vysokým obsahem kakaa. Přírodní (tedy nesolené a nepražené) oříšky jsou výborným zdrojem zdravých tuků. Neslazená rostlinná mléka mohou nahradit to kravské. Bonbony můžete nahradit sušeným ovocem bez přidaného cukru.
 
Postupem času se vaše nakupování stane natolik přirozené, že nad ním už nebudete muset téměř vůbec přemýšlet.

codalan.cz